Hoe je jetlag kunt overwinnen

Waarom krijgen we jetlag? Hoe kunnen we het aanpassen aan nieuwe tijdzones eenvoudiger maken en hoe kunnen we ons lichaam helpen omgaan met de effecten van langeafstandsvluchten? Of u nu op vakantie gaat naar Orlando of je een voordelige vakantie naar Dubai gewend bent, jetlag kan uw fantasie snel veranderen in een enkele reis naar uitputting. Hier is hoe je het kunt verslaan.

Wat veroorzaakt jetlag?

Het trainen om jetlag te voorkomen wordt aanzienlijk eenvoudiger als we begrijpen hoe ons lichaam werkt. Onze lichamen zijn van nature geprogrammeerd om een ​​aantal dingen te doen gedurende een periode van 24 uur, zoals eten en slapen.
Deze ingebouwde routines staan ​​bekend als circadiaanse ritmes, en wanneer we vliegen, worden ze in de war gebracht.
Bewegen door tijdzones kan een ravage aanrichten met ons lichaam, wat leidt tot extreme vermoeidheid samen met indigestie, darmproblemen, verlies van eetlust, geheugen en concentratievraagstukken.
Klinkt vervelend toch? Welnu, dit zijn de meest voorkomende effecten van jetlag, maar verschillende mensen kunnen op verschillende manieren worden beïnvloed. En als uw volgende vraag is “hoe lang duurt het om te herstellen van een jetlag?” dan sorry, maar er is geen vast antwoord. Jetlag beïnvloedt niet alleen verschillende mensen op verschillende manieren. De effecten van de jetlag kunnen variëren, afhankelijk van onze leeftijd, gezondheidstoestand en stressniveau.

Zijn bepaalde landen erger voor jetlag?

De uitdrukking gaat dat west is best, east is a beast en het is waar. Dit komt omdat je uiteindelijk probeert te gaan slapen wanneer je lichaam daadwerkelijk wakker wordt, wat betekent dat je gedwongen wordt om op te staan in wat zich midden in de nacht voelt. Om het anders te zeggen, je lichaam is beter uitgerust om een langere dag aan te kunnen dan een kortere dag. Studies hebben aangetoond dat het een volledige dag kost om te herstellen van elke tijdzone waar je doorheen reist. Waar u ook naartoe gaat, we hebben tal van tips voor het overleven van een langeafstandsvlucht.

Leer hoe je jetlag kunt voorkomen met deze 14 tips, voor, tijdens en na de vlucht.

1. Pas je schema aan

Weten hoe u zich moet voorbereiden op een langeafstandsvlucht, kan betekenen dat u uw vakantie fris en in plaats van vermoeid begint te voelen. Als je thuis iemand bent met een strak schema, probeer dat dan te ontspannen tijdens de dagen vóór je vlucht. Het hebben van een rigide routine van eten en slapen zal het moeilijker maken om je aan te passen aan nieuwe tijdzones. Als u flexibel bent over dergelijke regelingen, begint u uw reis naar het buitenland met een groot voordeel.

2. Zorg voor een goede nachtrust voordat je vliegt

Mensen hebben vaak slechts een paar uur voor een lange vlucht geslapen – of het nu komt door opwinding tijdens de vakantie of een opzettelijke poging om jezelf te vermoeien zodat je door de vlucht slaapt. Grote fout. Last minute wijzigingen aan uw routine zullen het alleen maar moeilijker maken om zich aan te passen aan nieuwe tijdzones, en een goede nachtrust krijgen voordat uw vlucht u beter uitgerust zal toelaten om jetlag aan te kunnen.

3. Vermijd ‘s nachts aankomen

Kies indien mogelijk voor een vlucht die bij daglicht aankomt. Dit maakt het gemakkelijker om wakker te blijven – je zult veel meer geneigd zijn om eruit te komen en te onderzoeken of de zon schijnt en je een volle dag voor je hebt. Een meer extreme oplossing? Vlieg alleen naar bestemmingen in de Greenwich-meridiaan – bestemmingen met de meest vergelijkbare tijdzones. Opties zijn Frankrijk en Spanje en (voor de meer avontuurlijke) Togo, Ghana en sommige delen van Antarctica.

4. Wees voorzichtig met het vliegtuig

Je hoeft geen vliegtuigspotters te zijn om te weten dat A350’s en A380’s twee van de beste vliegtuigen zijn voor iedereen die zich afvraagt hoe je jetlag kunt verslaan. Hi-tech bevochtigingssystemen helpen de lucht vocht vast te houden en LED-verlichtingssystemen die in staat zijn om 16,7 miljoen tinten aan kleuren te creëren, simuleren natuurlijke fasen van de dag, waardoor jetlag wordt voorkomen. Een ander voordeel is een luchtzuiveringssysteem dat om de twee minuten de lucht vernieuwt.

5. Splits de reis op

Probeer een tussenstop in te bouwen, zodat je lichaam meer tijd heeft om zich aan te passen aan de nieuwe routine. Dit kan ook de prijs van uw vliegticket verlagen. Met de zoekfunctie voor vluchten in meerdere steden van Vliegtickets.nl kunt u de perfecte eendaagse vakantie kiezen.

6. Vermijd de bar

Verleidelijk al is het om je vakantie te beginnen met een gin-tonic voor de vlucht, de effecten van alcohol op hoogte verhogen de vermoeidheid en veroorzaken uitdroging, waardoor het nog moeilijker wordt om de onvermijdelijke jetlag te verslaan.

7. Slaappillen zijn een no no

Vertrouwen op slaappillen voor langeafstandsvluchten is een slecht idee. Ze zijn het niet waard. Ze zullen niets doen om je te helpen herstellen van een jetlag en laten je gewoon wazig voelen als je landt. Als je behoefte hebt aan een dutje, doe het op de natuurlijke manier. Onbeperkt gratis warm water is een van de beste freebies tijdens de vlucht, dus waarom zou u uw eigen kruidenthees niet meenemen?

8. Vermijd koffie

Vermijd cafeïne dranken zoals koffie, cola en energiedrankjes. Deze kunstmatige stimulantia zullen uw slaapvermogen beïnvloeden en de hersteltijd van de jetlag verhogen. Je lichaam functioneert het beste als het gehydrateerd is, dus veel water drinken is een geweldige manier om de effecten van jetlag te compenseren.

9. Stel je horloge in

Wanneer u in het vliegtuig stapt, stelt u uw horloge in op de tijd van uw bestemming om uzelf psychologisch op één lijn te krijgen. Een waarschuwing: niet slim worden en dit op voorhand doen, tenzij je wilt eindigen met ‘s werelds meest belachelijke excuus voor het missen van je vlucht.

#시차적응 #망함😂 #와하하하하 #jetlag

A post shared by BK (@bbbokimm) on

 

10. Blijf bewegen

Ga regelmatig rond en doe oefeningen om het bloed te laten stromen. En als je je ooit hebt afgevraagd hoe je trombose kunt vermijden, moet je weten dat een goede bloedsomloop van groot belang is. Investeren in een paar vluchtsokken zal het risico op trombose minimaliseren en de bloedsomloop verbeteren (waarvan een vertraging een van de meest voorkomende gevolgen van jetlag is). Wat kan het schelen als ze er belachelijk uitzien? Dit is geen modeshow.

11. Eet normaal

Een meer extreme tip is om drie maaltijden per dag te gaan eten in lijn met de nieuwe tijdzone, zelfs als dat cornflakes om 23.00 uur betekent. En als je het soort persoon bent die toch van een snack geniet, is het misschien niet zo’n last.

12. Daglicht

Zorg voor zoveel daglicht als je kunt. Door het daglicht voel je je beter. Tenzij je de hele nacht wakker bent geweest. Dat is nooit, nooit een goed idee voor een lange vlucht.

13. Krijg wat oefening

Doe wat oefening om je endorfines een boost te geven en de knikken die zich op langeafstandsvluchten ontwikkelen, uit te rekken. Tegenwoordig hebben bijna alle luchtvaarttijdschriften een sectie gewijd aan eenvoudige oefeningen voor langeafstandsvluchten.

14. Slaap inhalen

Probeer zoveel mogelijk te slapen als u normaal zou doen in een periode van 24 uur – maak een tekort aan met een (korte) snooze op de dag van aankomst indien nodig.

Geef uw mening..

Plaats een commentaar/opmerking